Penggunaan kata dan berkata-kata?

Sedar atau tidak , kita pun ada 'slang' kita sendiri . Macam 'slang' orang putih la senang cakap . Antaranya adalah 'slang' Kelantan ,Terengganu, Kedah , dan pandai-pandai korang fikir sendiri la .

haaa , apa maksud 'tubik' ? buka kamus TERENGGANU sekarang .

bukan tu point aku nak tulis , ada yang lebih unik . unikkkkkkkkkkkkkkk . Sama ada atas kewarasan kita sendiri dalam menyebutnya atau bila korang sebut ni masa tu tengah tak waras aku tak tau la . Tapi aku selalu perasan kadang-kadang orang cakap pun kita tak perasan yang sebenarnya ayat tu salah . Contoh :

Mama : abu , tolong angkat baju sekejap . Hari nak huuuujaaaaaan .
abu : kejap , tengah cakap dengan telefon

Adik pun menyambung perbualannya . Waras ke tak kau cakap dengan telefon?

--------------------------------


kriiiiiiiiingg .. kriingggg . Handphone diangkat

Pemuda : wey , aku nak jumpa kau sekarang . Aku kat depan rumah
Pemudi : kejap kejap , aku TENGAH solat

ni tahap babun tengah solat kau boleh angkat telefon

--------------------------------
bila nak beli barang

Ali : eh amoiyaaa , ni belapa? ( berapa ) sambil menunjuk ke arah sebiji KINDER BUENO di tepi

Ni kadang-kadang aku pun naik konfius kalau tengok orang tanya kat kedai macam ni . sebenarnya kau nak tanya harga atau kau tak tau kira? bukankah soalan yang lebih tepat adalah "berapa harganya?" atau yang sama waktu dengannya. Lepas tu dah tau cina tu rakyat Malaysia ajar la dia berbahasa melayu , ni lagi nak ikut pelat dia . MARTABATKAN BAHASA MELAYU ANDA .

--------------------------------

Mamat : Adik , tolong buka TV
Adik : bangun lalu mencapai skru dan alatan yang sewajarnya lalu MEMBUKA tv tersebut

sekarang ni adik kau lagi pandai daripada kau mamat .

--------------------------------

kalau kat restaurant mana-mana aku selalu perasan waiter/waitress tu tanya .

"Would you like to order?"

dalam hati aku , kalau aku taknak order aku tak datang kat sini O.o"

--------------------------------

Panggilan daripada orang yang tak disukai atau yang sama waktu dengannya .

Minah : weyy , aku malas la nak jawab bila dia ni call . (menekan punat merah)
Handphone berdering sekali lagi
Minah : weyyyyyyy ,, malasnya aku nak angkat!!

Tonah pun berkata : hanphone kau takde punat OFF ?

Minah : OFF handphone

"Suasana senyap lagi mendamaikan jiwa"

apa susah? takpun kau suruh je la orang lain angkatkan . macam aku buat . terbongkar rahsia

--------------------------------

Semut : Hello belalang! bla...bla..bla.. (bercerita) .. habis bercerita .
penutup perbualan : Belalang , aku sebenarnya nak bagi tau kau something ni

belalang : apa dia
semut : nanti la aku bagitau .
belalang : -___________________-"

-.- annoying -.-

--------------------------------

orang nak berlagak bodoh tapi memang bodoh -->

Puteri Dewang Adradumdumkuslakus : (dengan suara yang gedik) pagi tadi aku sebenarnya ada date dengan boyfriend aku . ingat nak pergi jalan-jalan ke KLSS ke , Times Triangle , Midlembah . tapi tak jadi pula . dia tolong mak dia angkat baju kat rumah (sambil tersenyum kambing)

Puteri Dungdungalamadungdung : Boyfriend aku pula takde , dia pergi luar negara

Puteri Dewang Adradumdumkuslakus : oh ye ke!! boyfriend aku sekarang kat Australia! esok baru balik! hebatkan dia!! (sambil membuat riak muka ala-ala DONUT)

Puteri Dungdungalamadungdung : tadi kau kata boyfriend kau tolong mak dia kat rumah ?

Puteri Dewang Adradumdumkuslakus : aaaa .. errrr .. aku mimpi je tadi . dia kata nanti dia nak tempahkan tiket untuk aku . nak date kat sana!!!

nak menipu guna akal boleh?

--------------------------------

* dah takde idea *

cewahhhh , macam bagus pula aku nak condemn condemn . haha . layan je . hakikatnya ini la yang terjadi . woooooooooooooot *

No comments:

Post a Comment

Mencoretan anda diterima kasihan oleh saya =)